2016.07.18

A videó tartalma:

A városokban a széles sugárutak kb. 90 dB zajterhelést okoznak ami évente fél dB-el nő. Ez idegi és pszichoszomatikus betegségek és halláskárosultságot, illetve magas vérnyomásos problémákat okoz. A városokban az utak mentén nem lehet hatékony hangszigetelést létrehozni, ezért magát a közlekedési eszközt kel halkabbá tenni. Ezt az irányt követi a Sky Way fejlesztése is.

A világban sok helyen vannak nagy sebességű vasút vonalak. 250 km/óráig a kerék-sín gördülő és egyenetlen keresztirányú mozgásaiból adódik a legmagasabb zajszint, de a maghajtó motoraggregát és a légkondicionáló is komoly zajforrás.
Ennél magasabb sebességtartományokban már inkább a az aerodinamikai jellemzőktől függ a zajhatás mértéke.

A kerék a sínen gördülve rezonancia hatásokat kelt és igen széles sebességtartományban ad ki igen zavaró zajt a 2-4 Khz-es frekvencia tartományban. A sebesség duplázásával pl. 18 dB-el nő a zajterhelés.
Japánban igen kimerítően tanulmányozták a zajterhelés csökkentésének lehetőségeit. Először a Shinkansen vonalakon a kerékzaj volt a meghatározó. A sínek köszörülésével és speciális kompozit kerék és fékelemek használatával ezt sikerült lecsökkenteniük, de a meghatározó zajforrás továbbra is kerekek maradtak.

A SkyWay a japán úttörők tapasztalatait nagy mértékben felhasználja ahhoz, hogy a leghalkabb közlekedési eszközt hozza létre.

A következő blokkban a SkyWay akusztikus laboratóriumi kísérleteit mutatják be a BELNIIV intézet építési akusztikai és vibrációs balesetvédelmi laborjában.
Ez a SW húrtechnológia prototípus elemének hangelnyelési kísérlete 2016-ban Minszkben.
Ez a kísérlet a SW húrtechnológia alapú sínjeit érintette.
Összehasonlító elemzés készült az elemekre azok üres és betonnal töltött állapotaira vonatkozóan. Ezek a mérések a bizonyítékok a beton hangelnyelő képességének mértékére.

A következő blokkban a A BELENERGOSTROJ üzemben 2016 március 29.-én történt a kitöltő speciális betonkeverék folyósságára és plasztikusságára vonatkozó kísérleteket látjuk a sínek betonnal való feltöltése kapcsán.
Az első kísérlet az üres sín megütésekor csengő hangot ad a másik a betonnal feltöltött sín esetében szinte alig ad hangot. Jó érzékelhető a különbség.

A következő blokkban A.E.Junitszkij informál minket a következőkről:
– A városokban a zaj az elsődleges egészségkárosító környezeti hatás még a szmogot is megelőzi. Ez sok országban nagy gond főleg a nagy sebességű vasútvonalak mentén. Japánban a Shinkanzen vasúti útvonalak esetén nagy volt alakossági tiltakozás a zaj ellen. Poliuretánnal, gumival vonták be a vasbeton szerkezeteket de nem tudták a zajt kiküszöbölni. Végül megtiltották ezek építését.

– A SkyWay beton útelemeket használ mert azokban a rezgések elhalnak nem úgy mint a tisztán acélból épített szerkezetekben. Ki lehet próbálni egy kalapács megütésével a különbséget. Ezért a SkyWay az acél síneket betonnal tölti ki. Ettől az szilárdabb lesz, nem engedi rozsdásodni a belehúzott acél feszítő húrokat és egyben elnyeli a hangokat is.
De az aerodinamikai hanghatás is jelentős magas sebességeknél. A TGV-nél (francia gyorsvasút) pl. az áramszedők nagyon hangosan fütyültek amíg át nem tervezték őket.

Ezért a SkyWay-nél speciálisan jól tervezett az aerodinamika és csak halk hang hallatszik, mint amikor egy erdő zúg a szélben. Nincsenek ütődő hangok a síneknél mert minden zajforrást konstrukciósan küszöböltek ki. A meghajtó egység azaz többek között a a motorok hangját is. Mivel kb. tized annyi energia elég a meghajtáshoz ezért azok hangja is jóval kisebb a vasútéhoz képest.
Minden elemet maximálisan lehalkítanak, de az összhatás majd a tesztelések során, az EkoTechnoParkban lesz majd lemérhető pontosan.

A SkyWay Junitszkij úr becslése szerint legalább 10 dB-lel lesz halkabb a legjobb magasvasúti megoldásokhoz képest is!