A Crowdfunding egy projekt vagy vállalkozás finanszírozásának gyakorlata, amikor nagyszámú embertől – jellemzően az interneten keresztül – kis összegű pénzt kap.
2015- ben a crowdfunding révén világszerte több mint 34 milliárd dollárt gyűjtöttek a vállalkozások.
A crowdfunding kifejezés az interneten közvetített regisztereket jelenti.
Ez a modern közösségi alapítási modell általában háromféle szereplőre épül:
-a projekt kezdeményezője, aki az ötletet vagy a projektet elindítja,
-az ötletet támogató egyének vagy csoportok,
-valamint egy moderáló szervezet (a „platform”), amely az ügyfelekkel foglalkozik
A Crowdfunding-ot a profit szerző vállalkozások széles körének finanszírozására használják.
A crowfunding szerű közösségi finanszírozást már az 1800-as években alkalmazták több országban.
Két fajtája van.
- Jutalmazza a kisbefektetőket: a vállalkozók egy terméket vagy szolgáltatást kínálnak egy üzleti koncepció elindításához anélkül, hogy adósság keletkezne, vagy tőkét / részvényeket kellene feláldozni.
- Equity (tőke alapú) crowdfunding : a támogató a befektetett pénzéért cserébe vállalati részvényeket kap, általában a vállalkozás korai szakaszában.
Crowdinvesting
A crowdinvesting egy finanszírozási forma , ahol számos személy (mikro-befektetők, beruházók, befektetők ) tipikusan csak nagyon kis mennyiségben fektetnek be pénzt az interneten, hogy elsősorban a fiatal vállalatok ( startup), indulását segítsék.
A mikro befektető ösztönzése remény a magas hozamért . Ugyanakkor a kockázat a tömegbe történő befektetésnél is magas.
A crowdinvesting folyamatot vagy egy speciális szolgáltató portálján, vagy a vállalat saját honlapján keresztül végzik.
Crowdinvesting ajánlatok már 2009 óta léteznek. A közösségi befektetés által eddig bevont finanszírozási összegek most nagy növekedési ütemeket mutatnak.
A Crowdinvesting a crowdfunding speciális formája, és a következő tulajdonságokkal rendelkezik:
- Az interneten (vagy más tömegtájékoztatáson) a befektetők keresik a vállalatokat.
- a minimális befektetési összeg olyan kicsi, hogy számos befektetőre van szükség, és bárki részt vehet kis összegekkel,
- amelyeket az általuk kiválasztott vállalatok finanszírozására használnak,
- ahol siker esetén a befektetők részesülnek nyereségrészesedésben az általuk finanszírozott társaságban
- a nyereségben való részvétel általában a mikrovállalkozónak a gazdálkodó nyereségében való részvételéből áll. A befektetés értékének jelentős mértékű növekedése reménye általában a mikrobefektető fő motivációja, hogy részt vegyen a tömegalapításban.
A crowdinvesting befektetési platformokon keresztül történő alkalmazása általában ez:
- Az alapítók (tőkekeresők) információt nyújtanak a projektjükről.
- Az információkat a tömegbemutató platform felülvizsgálja.
- Ha a felülvizsgálat pozitív, akkor az induló projekt megjelenik a platform honlapján, ahol bárki láthatja. Egy meghatározott időtartamon belül (finanszírozási időszak) az érdekeltek most részt vehetnek a kívánt induló vállalkozásban.
- A mikro-befektetők rendszeres tájékoztatást kapnak a start-up üzletfejlesztésről, és ha a projekt sikeres, akkor a mikrovállalkozók hozzájárulnak a sikerhez