A Crowdfunding egy projekt vagy vállalkozás finanszírozásának gyakorlata, amikor nagyszámú embertől – jellemzően az interneten keresztül – kis összegű pénzt kap.

2015- ben a crowdfunding révén világszerte több mint 34 milliárd dollárt gyűjtöttek a vállalkozások.

A crowdfunding kifejezés az interneten közvetített regisztereket jelenti.

Ez a modern közösségi alapítási modell általában háromféle szereplőre épül:

-a projekt kezdeményezője, aki az ötletet vagy a projektet elindítja,

-az ötletet támogató egyének vagy csoportok,

-valamint egy moderáló szervezet (a „platform”), amely az ügyfelekkel foglalkozik

A Crowdfunding-ot a profit szerző vállalkozások széles körének finanszírozására használják.

A crowfunding szerű közösségi finanszírozást már az 1800-as években alkalmazták több országban.

Két fajtája van.

  1. Jutalmazza a kisbefektetőket: a vállalkozók egy terméket vagy szolgáltatást kínálnak egy üzleti koncepció elindításához anélkül, hogy adósság keletkezne, vagy tőkét / részvényeket kellene feláldozni.
  2. Equity (tőke alapú) crowdfunding : a támogató a befektetett pénzéért cserébe vállalati részvényeket kap, általában a vállalkozás korai szakaszában.

 

Crowdinvesting

A crowdinvesting egy finanszírozási forma , ahol számos személy (mikro-befektetők, beruházók, befektetők ) tipikusan csak nagyon kis mennyiségben fektetnek be pénzt az interneten, hogy elsősorban a fiatal vállalatok ( startup), indulását segítsék.

A mikro befektető ösztönzése remény a magas hozamért . Ugyanakkor a kockázat a tömegbe történő befektetésnél is magas.

A crowdinvesting folyamatot vagy egy speciális szolgáltató portálján, vagy a vállalat saját honlapján keresztül végzik.

Crowdinvesting ajánlatok már 2009 óta léteznek. A közösségi befektetés által eddig bevont finanszírozási összegek most nagy növekedési ütemeket mutatnak.

A Crowdinvesting a crowdfunding speciális formája, és a következő tulajdonságokkal rendelkezik:

  1. Az interneten (vagy más tömegtájékoztatáson) a befektetők keresik a vállalatokat.
  2. a minimális befektetési összeg olyan kicsi, hogy számos befektetőre van szükség, és bárki részt vehet kis összegekkel,
  3. amelyeket az általuk kiválasztott vállalatok finanszírozására használnak,
  4. ahol siker esetén a befektetők részesülnek nyereségrészesedésben az általuk finanszírozott társaságban
  5. a nyereségben való részvétel általában a mikrovállalkozónak a gazdálkodó nyereségében való részvételéből áll. A befektetés értékének jelentős mértékű növekedése reménye általában a mikrobefektető fő motivációja, hogy részt vegyen a tömegalapításban.

 

A crowdinvesting befektetési platformokon keresztül történő alkalmazása általában ez:

  1. Az alapítók (tőkekeresők) információt nyújtanak a projektjükről.
  2. Az információkat a tömegbemutató platform felülvizsgálja.
  3. Ha a felülvizsgálat pozitív, akkor az induló projekt megjelenik a platform honlapján, ahol bárki láthatja. Egy meghatározott időtartamon belül (finanszírozási időszak) az érdekeltek most részt vehetnek a kívánt induló vállalkozásban. 
  4. A mikro-befektetők rendszeres tájékoztatást kapnak a start-up üzletfejlesztésről, és ha a projekt sikeres, akkor a mikrovállalkozók hozzájárulnak a sikerhez