Interjú a gyermekként csodált tudóssal..
Az újságíró sorsszerű találkozása a húrszállítás megteremtőjével..
(az eredeti újságcikk fordítása)
„A húrszállításról életemben először a 80-as években
„A fiatalság technikája” népszerűsítő folyóiratban olvastam.
Az a fantasztikus jövőkép, amelyet a fiatal konstruktőr
Anatolij Junitszkij mutatott ott be, engem teljesen lenyűgözött:
bolygóméretű rendszer, hatalmas szállítási gyűrű,
kozmikus állomások.. váó!
Úgy tűnik, hogy közel negyven év múlva a bátor gondolatok
megvalósulnak, és jó irányba változtatják a világot.
Hisz, csaknem negyven év múltán Moszkvában, a Közlekedéstechnikai
kiállításon találkoztam egy közlekedési modullal, ami
a „Junitszkij féle húrszállítás” feliratot viselte.
Megborzongtam..
Létezik, hogy ez egy és ugyanaz?
Odamegyek, rákérdezek..
..És megtudom, hogy „hamarosan maga Junitszkij is
megérkezik, és mindent elmesél róla”
Egészen izgatott lettem, hogy megláthatom azt a tervezőt,
akinek cikkeit még gyermekkoromban ámulattal olvastam.
Néhány perccel később egy őszhajú ember érkezik,
fiatal, élénk szemekkel mosolyogva, és könnyed mozdulattal
invitál a kényelmes kabinba. (az egyik kiállított gyönyörű UniBus-ba)
Az illusztrált prospektusokra tekintve, óvatosan kérdezem:
Az álom az életben is valóra vált?
Igen sokáig várt erre az eseményre mérnök úr..
„Nem vártam rá” – mondja Anatolij Eduardovics.
Ellenkezőleg! Dolgoztam..
Összesen 40 évet az első ötlettől a mostani megvalósulásig.
Azt érteni kell, hogy a közlekedés világában ez egy rövid idő.
Például a lovak irányításához feltalált kantár ötletétől – annak
széles körű elterjedéséig, több száz év telt el.
A nyereg esetében – ez a folyamat még hosszabb volt.
Ítélje meg mindenki önmaga.. – feleli.
Az életút Dr. Junitszkij esetében, több mint 140 találmányt
és 250 tudományos munkát ölel fel!
A húrszállítás létrehozása érdekében Belorussziában megnyílt
a SkyWay „EkoTechnoPark”, (a bemutató és tesztpark) ahol
mindaz a valóságban is látható-kipróbálható, ami pár éve még csak
a műszaki és fantáziadús tervrajzokon szerepelt.
(Ide látogatnak el az érdeklődő országok, államok képviselői-megrendelői)
A főkonstruktőr szavai szerint jelenleg egy 21 kilométeres
nagy sebességű vonalszakasz megépítésén dolgoznak,
amelyhez a földterület kijelölése folyamatban van.
És ezen területet a Belorusz állam biztosítja.
(ezzel is segítve-támogatva a programot)
– Ezen 500 km/órás sebességet tervezünk elérni – avat be
a részletekbe Anatolij Junitszkij.
– Ez elvileg egy teljesen új közlekedési eszköz,
amelyhez nincs szükség tömörített töltések megépítésére.
A hajtó kerekek mozgása két nagyon vékony húrsínen zajlik,
amelynek igen kicsi az anyagfelhasználási igénye.
A felüljáró rendszer költsége 10-20 -szor kisebb, mint a
hagyományos felüljáróké, ráadásul ezek könnyűek, áttörtek lesznek,
még szinte árnyékot sem adnak.
Az egész út: kb. ilyen méretű sínekből áll..
(pár cm vastagságot mutat – a szerző elképedt megjegyzése)
..és 5 kilométerenként oszlopokkal van alátámasztva.
Ugyanis ezek nem hidak, amelyek eltakarják az eget, és
nem tartalmaznak ezer tonnányi fémet és betont.
Ahhoz, hogy a hődeformációkat elkerüljük,
a síneket húrokként feszítjük elő.
A felüljárók és a hajtó kerék-párok működése kapcsán is
teljesen új megoldások kerültek kidolgozásra.
Egy 20 000 tonnás teherszerelvény változat is építés alatt áll már,
és a személyváltozatra is az a jellemző,
hogy nagyon-nagyon költségkímélő lesz.
Ez a változat, – ahogy a feltaláló magyarázza, – olyan, mint egy
„légi metro”, ahol a szerelvények 2 másodpercenként követhetik egymást.
A számítások szerint a sebessége 150 km/óra lesz,
és kb. kilencven-százszor olcsóbb lesz a metrónál. – szögezi le a tudós.
Az új technológiának természetesen sok kritikusa van,
(mint minden innovatív újításnak)
de a tervezőnek sikerült a támogatókat megszólítani és megtalálni,
többek között a crowdinvesting keretein belül.
És ily módon építi fel fokozatosan a SkyWay vállalatát.
Junitszkij mérnök úr számításai szerint, a húrszállítást
bármilyen területen fel lehet használni.
Többek között az északi sarkkörön túl is.
A pólus környéki szelek és az alacsony hőmérséklet problémáit
a konstrukció kis szél ellenállású felületein kialakuló alacsony
szélterhelés értékek, és a fagyálló acél oldják meg.
– Önöknél a Jamali körzetben még aránylag egyszerűbb építkezni, mint nálunk.
Ugyanis oszlopokat állítani, és ehhez télen megfúrni a fagyos földet..
ez egyszerűbb feladat mint pl. a Belorusz mocsarakban utat építeni.
A konstruktőr szerint az Északi sarkon a húrvasút jelentősen
hosszabb életű lesz, mint egy közönséges út.
– Hideg, fagyos hőmérsékletű tájakon nem lehetséges
hagyományos utakat építeni, mert nyáron minden elolvad és tönkremegy.
Mi képesek vagyunk olyan oszlopokat készíteni, hogy a hideg
felvezetődik a földrétegbe, és az oszlop körül megfagyasztja azt.
Így az nyáron sem fog megolvadni – mondja a tervező.
A bemutató videókban az acél kerekes elektromos közlekedési eszközök
a tízszeres szakítószilárdsági tartalékkal rendelkező húrsíneken haladnak,
amely támaszai között a távolság 400 métertől, akár 5 kilométer is lehet.
A Junitszkij féle szállításnak sok előnye van,
de az alapvető – az a természetbarát volta.
– Hozzávetőlegesen, a földünkön öt Brit sziget méretű földterületet
temettek már el utakkal, aszfalt és talpfák alá.
Ez a földfelület halott, nem lélegzik!
Mi ezt a területet fel tudjuk szabadítani és vissza tudjuk adni a
földhasználóknak (embernek, állatnak, természetnek) – állítja Junitszkij.
Ahhoz, hogy ezt a találmányt széles körben bevezessük,
az egész szállítási ipart át kell állítani!
És az ilyen folyamatok hagyományosan nagyon lassan zajlanak.
Ám a múlt évben Junitszkij projektjét Oroszországban (is)
innovatívnak ismerték el.
Ami igen nagy lehetőségeket nyit meg.
– Mivel megszereztük a szükséges műbizonylatokat, így részt tudunk
venni a tendereken és ajánlhatjuk a projektünket az Orosz Föderáció
különféle régióiban is – állítja Dr. Junitszkij..
(a Moszkvai kiállítás apropójaként
..Hiszen Ázsiában, és a távol keleten, valamint Ausztráliában
már most nagy népszerűségnek örvend ez az új technológia,
és több európai országból (pl. Svájc, Anglia) illetve
Dél Amerikából (Brazíliából) is van komoly érdeklődés.) „
Szerző: Andrey Korikov
A cikkének címe:
A jövő városi közlekedése 150 km/órás sebességre is képes lesz
..A crowdinvesting program jogi keretében nyújtott támogatásomért
tulajdonrészem van a vállalkozásban.
Az újságíró fenti sorait tulajdonostársként olvasni..
biztosan tudni, hogy mindez már az enyém..
majd a gyermekeimé lesz, ..aztán az unokáimé,
igazán „felhőtlenné tudja tenni” a mosolyt az arcomon. 🙂
„Bizonyos lángelmék álmai, teremtései és kitartó áldozatos
munkája útján öltött fokozatosan testet minden új ötlet.
..De mindenképpen szükségük van a többi ember támogatására.
Hisz nekik hozzák létre, és alapvetően a következő nemzedékekért
akarják a világot egy épelméjűbb irányba mozdítani.”
tel. 36 30 23 45 975
skype: tothvivi68
tothvivi68@gmail.com
Hozzászólások
Interjú a gyermekként csodált tudóssal.. — Nincs hozzászólás
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>