Ha nagyon le szeretnénk egyszerűsíteni, akkor mondhatjuk azt, hogy
a startup egy olyan vállalat, amely nagyon gyors – pár éves – növekedési potenciállal kecsegtet.
Nem regionális, hanem nemzetközi piacokat céloz, és valami innovatív hiánypótló,
problémamegoldó szolgáltatást vagy terméket vezet be.
Mindezt minimális saját tőkével, jellemzően magas tudásbázissal a háttérben.
A legpontosabban nagy növekedési potenciával bíró, innovatív vállalkozásként
lehetne definiálni az angolszász kifejezést.
Ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a fogalom megértéséhez, első körben
érdemes megnézni a startupok és az induló vállalkozások közötti legfőbb különbségeket.
Bár a következő szempontok önmagukban is meghatározónak számítanak egy vállalkozás természetére nézve,
egy induló vállalkozásnak valamennyi kritériumnak meg kell felelnie, hogy startupnak nevezhessük.
A magas kockázati faktor
A kiugró növekedési célok megvalósításának egyik alapfeltétele,
hogy a startup képes legyen vállalni magas kockázatokat is.
A siker érdekében olyan döntéseket is meg kell hozniuk, amelyeket például egy induló vállalkozásnak nem kell: egyszerre több piacon jelenik meg, akár a kész termék véglegesítése előtt tulajdonostársakat, kockázati tőkebefektetőket von be, és nem fél az üzletének egy szeletét átengedni a társaknak.
A magas kockázat egyik oka, hogy a cég növekedés-intenzív iparágban tevékenykedik, jellemzően komoly és tőkeerős versenytársakkal küzd, és folyamatosan igazodnia kell a hagyományos iparágaktól eltérő sebességű változásokhoz.
Nemzetközi célok
Egy startup nem elégszik meg a hazai piaccal,
ugyanis innovációs képességének egyik lába a globális piacok megcélzása.
A robbanásszerű sikert egyszerre több piacon, illetve a nagyobb piacokon képes elérni.
Míg az induló vállalkozások számára az új piacok felé nyitás egy fontos döntés,
addig ez a startupok teljes szellemiségét meghatározza és átjárja.
Közösségi jelleg
A startup nem tekinthető egy elszigetelt szervezetnek,
ugyanis állandó kapcsolatban áll az őt körülvevő világgal,
sokkal közvetlenebb módon, mint egy induló vállalkozás esetében.