„Futkároznak a kávédaráló motorral hajtott lemezmoduljaik..”
Gyakran kérik, kérdezik tőlem: mitől más, és hogy’ fog működni az a
komplett közlekedési és szállítási rendszer, amit oly sokan
és oly szívesen támogatunk,
és teszik ezt egyre többen a világ vezetői közül..
Nos,
ha részleteket szeretnél a műszaki megoldásokról, mi az a
technológiai innováció, ami felbolygatta a szakmai köröket,
akkor ez a pár sor Neked szól.
. Képeket, videókat is mutatok, hiszen néhány hete, 230 országból
több, mint 5000-ren megszemlélhettük cégünk eddig felépített egységeit.
. .Elsőként – még tavaly – az u.n. könnyű függesztett, 40 méteres fesztávokkal
és 800 méter hosszúságban felépített félkemény sínes szerkezet készült el.
A 0 C fokos hőmérséklet mellett megtörtént felszerelésekor
az útstruktúra előzetes előfeszítése 180 tonna volt.
A második felépített rendszer – A 800 méter hosszú függő rendszerű lágy húrsín.
Itt a tartóoszlopok 200 – 400 – 200 méterre vannak egymástól.
Ez a két felüljáró pályaszakasz a két végükön, 15 m sugarú fordító félkörökkel
van összekötve, és ily módon egy körbejárható gyűrűszerű útvonalszakaszt alkot.
Az egyik fordítón pedig van egy u.n. kitérő szakasz is..
Amivel másik pályára lehet majd átirányítani a szállító vagy utazókabinokat.
A harmadik felépített struktúra – egy 950 méter hosszú 50 méteres
fesztávokkal rendelkező rácsos tartós két húrsínes rendszer.
. . A feltaláló fülébe is eljutnak, és mi is olvassuk halljuk
azoknak a véleményét, akiknek minden megoldásra van egy problémájuk..
Akiknek valamely okból „savanyú a szőlő”
vagy „jó szokás szerint” mindenkinél okosabbak, még korunk
egyik legnagyobb feltalálójánál is..
A projekt kapcsán hangoztatják néha, hogy – „..leástak 15 oszlopot,
és az azokra fektetett köteleken futkároznak a kávédaráló motorral
hajtott lemezmoduljaik…” 🙂
Nyilván ezek nem csak egyszerű oszlopok – hanem igen magas technológiai szinten,
vasbetonból és acélból készített közlekedési célú
speciális tartó és függesztő oszlopok.
Összességében – ez a teljesen más alapokon nyugvó – közlekedési,
szállítási rendszer, több, mint 40 új világszabadalmat tartalmaz!
A SkyWay tartóoszlopok könnyűek, kecsesek,
3-tól.. akár 15 méter magasságúak,
függőlegesen 10 és 100 tonna közti terhelésre,
vízszintesen 250 és 1000 tonna terhelésre vannak méretezve.
Nem mellesleg a Richter skála szerinti 9-es erősségű földrengést is elviselik!
A szerkezetek nem csak „vandál állóak”, hanem képesek megvédeni az utasokat
még egy terrortámadás esetén is!
Mert, például egy 10 kg trotillal egyenértékű töltet robbanása a köztes tartó oszlopokban..
míg, egy 100 tonna trotillal egyenértékű töltet a horgonyzó-feszítő oszlopokban
még nem képes kárt okozni.. ( ! )
Ilyen acélbeton szerkezetek – azaz előzetesen előfeszített és folytonos
(tehát dilatációs hézagok nélküli) létesítmények, – mint ami a SkyWay-t jellemzi,
nem léteznek sehol máshol a világon.
Az a lényeg, hogy ezen szerkezetek minden elemének előfeszítése nem csak
a külső terhelésnek, hanem a környezeti hőmérsékletnek is függvénye.
A SkyWay felüljáró rendszerei az építkezés helyszínén – a száz évente
egyszer előforduló – szélsőséges hőmérsékletekre vannak tervezve.
Például ez a hőmérsékleti tartomány MarinaGorka esetében (ahol a
tesztpark felépült) –40 foktól +60 fokig terjed (arra is gondolva,
hogy a szerkezet a napon felhevülhet).
A SkyWay húrpálya esetén a mozgás során nincs tükörhatás,
és önmagában csak egyedül ez két és félszeresével javítja meg a
nagy sebességű Unibus aerodinamikáját, és felezi le
a hajtásához szükséges teljesítményigényt.
Ezek a szerkezetek annyira kevés anyagigényűek, hogy például
a két felső sínes, három kilométer hosszú, függő rendszerű húrsín,
mindössze egy szál ugyanilyen hosszú hagyományos sínnek megfelelő
acélmennyiségből megépíthető.
És mindezt még vessük össze egy hagyományos ugyanilyen
(3 km) hosszú függőhíddal, ami több, mint 100 ezer tonna súlyú lenne,
és nem kevesebb mint 1 milliárd dollárba kerülne.
A húrszállítás innovatív felüljáróiba szükség esetén belehúzhatók az
optikai üvegszálból készült kommunikációs vonalak, az elektromos áram továbbító kábelek. Sőt, hozzáilleszthetők folyadéktovábbító csővezetékek,
valamint a tartó oszlopokon elektromos energia előállítására alkalmas
napelemek és szél generátorok is.
A nagy sebességű Unibus-ok sínszerkezete már önmagában is nagyon különleges.
A nagy sebességű szakasz ugyan villamosított pálya,
de nem található rajta áramszedő hálózati rendszer.
Noha van benne ilyen, de mégsem fedezhető fel egykönnyen.
A helyzet az, hogy az érintkező kommutátor hálózat tagjai maguk a sínek,
az áramszedők pedig maguk a síneken – balról és jobbról – forgó acél kerekek.
Ezért a jobb és a bal oldali rácsos tartós szerkezetek nem csak egymástól,
hanem az oszlopoktól, többek közt a feszítő horgony-oszlopoktól is
el vannak szigetelve.
Az oszlopokra kidolgoztak egy speciális erősáramú elektromos szigetelőt,
amely 1000 tonnás vízszintes terhelést is elvisel.
Ami pedig a gördülőállományokat illeti: a Unibike, Unibus, Unicar és a Unitruck
mindegyike elektromos hajtású és acélkerekű, amelyeknek nincs vezetője,
ugyanis automatizált irányítási rendszer vezérli őket.
Mindegyik – de főleg a gyors és a nagy sebességű változatok – különleges
aerodinamikával és a mozgásuk során minimális energiaveszteséggel rendelkeznek.
Ez többek közt a speciális kerék-motornak köszönhető,
amely szerkezet – szintén – saját fejlesztés eredménye.
A parkban, az elmúlt évben.. illetve napjainkig megépült még
két személy állomás, egy átszállást szolgáló közlekedési csomópont
és három utasmegálló..
A városi függő pályáról az alsó sínes nagy sebességű pályára való
oda-vissza átszállást biztosító csomópont, amely egybeintegrált a
feszítő alátámasztó horgonyponttal és a SkyWay múzeummal.
Mindez meglehetősen szerény 12×24 méteres méretű, ugyanakkor
olyan hatalmas áteresztő képességgel rendelkezik,
mint pl. Dubai 1×1 km-es légikikötője!
Mert a SkyWay egészen más logisztikai rendszer szerint működik..
Úgy valahogy mint egy szállítószalag.
Menetrend nélküli folyamatos utas forgalmat bonyolít, ezért
nem torlódnak nagy tömegek, ahogy ez a légikikötőkben
és vasúti pályaudvarokon szokásos.
A húrvasút útstruktúrája – NEM egy drótkötélpálya dróthúrja, – hanem
magas technológiai színvonalú szállítási felüljáró rendszer.
Könnyű, kecses, igen szilárd, hosszú élettartamú,
és esztétikailag is vonzó a szemnek.
És egyáltalán nem drága – például a SkyWay könnyű kétutas rendszere már
1 millió USD/km -nél kezdődik, a nehéz 2,5 millió USD/km -től startol.
Ezzel szemben a hagyományos monosínes pálya, a mágnes párnás és a nagy sebességű
vasút pályái esetében; a könnyű (felüljárók) 20 millió USD-től indulnak,
– míg a nehezek 100 millió USD-től – kilométerenként!
. Azért ez nem kicsit elképesztő,
. . és fantasztikus, és csodálatos,
. . . és jajdenagyonkellettmáár..
Ugye érted?..
Többek között ezek azok a nyomós okok, és ütős tények,
amit a közlekedés, a szállítás területén érdekeltek
nem hagynak figyelmen kívül.
Ezért ilyen nagy – a legoptimistább várakozásokat is felülmúlóan nagy –
az érdeklődés, és a konkrét igény.
Megszámlálhatatlanul sok pénz megspórolható..
. sokkal gyorsabban építhető, mint az eddigi módszerekkel..
. . nagyságrendekkel biztonságosabb..
. . . és nem utolsó sorban maximálisan környezetbarát.
Egyetértünk-e abban?
A fejlődést megállítani nem lehet – ez még soha senkinek nem sikerült –
akármennyire is „fájdalmas volt egyes ellenérdekeknek”.
Te két döntést hozhatsz . .
tothvivi68@gmail.com
tel. 36 30 23 45 975
skype: tothvivi68
Kedves Vivi igazán csodálatos ez a bejegyzés!
Mindössze a tények felsorolása kedves Valika..
És ezek a tények tényleg csodálatosak. 🙂